Wednesday, April 23, 2008

Congkak...

Asal-usul permainan "congkak" kononnya diperkenalkan di sebuah kerajaan di langit. 7 lubang menghala ke neraka dan 7 lagi menghala ke syurga. Entah bagaimana, permainan itu turun ke bumi, dan telah mewujudkan pelbagai kejadian aneh dan menyeramkan. Ayooooo suspen x?

Semalam cD g nonton lagi, dengan harapan yang berkobar-kobar untuk menanti kejutan yang bakal menyentap jantung bila menonton cite nie. Tapi hampa, bukan citer nie x best.. tapi kurang menyengat dan tidak sehebat Jangan Pandang Belakang. Entah mengapa ada ketikanya situasi yang patutnya menyeramkan menjadi lawak plak... Satu panggung bergema dengan hilai tawa penonton.. Walau ape pun x rugi nonton cite nie..

Berikut adalah sinopsis cite congkak, cam yang cD penah cakap.. cD x suke nak buat review, terpulang pada individu kalau rasa menarik pergi la menonton dan nilaikan sendiri.

Kisahnya bermula apabila Kazman serta isterinya Sufiah mengambil keputusan bercuti bersama dua anaknya, Lisa dan Ely di sebuah banglo di tepi tasik. Kazman sudah berjanji dengan seorang kawannya untuk membeli banglo tersebut sebagai persinggahan semasa bercuti. Pelbagai peristiwa pelik berlaku sepanjang perjalan mereka termasuk kehilangan telefon bimbitnya. Setibanya mereka di banglo tersebut, peristiwa yang semakin pelik turut terjadi. Sufiah cuba meyakinkan Kazman untuk keluar dari rumah tersebut tetapi tidak diendahkan. Kazman tetap berkeras untuk membeli rumah tersebut kerana sudah berjanji dengan kawannya.

Sufiah sentiasa merasakan ada makhluk sedang memerhatikannya. Salah seorang anak mereka, Lisa setiap malam akan turun ke sebuah bilik gelap untuk bermain congkak dengan seseorang yang hanya boleh dilihat olehnya seorang. Sufiah yang tidak boleh bersabar dengan perkara itu telah membuang congkak tersebut ke dalam tasik. Lisa juga sentiasa bermain di tepi belukar di belakang rumah kerana kawannya tinggal di situ sehingga Kazman perasan Lisa bermain menghadap kubur lama.

Pada malam keesokannya, Sufiah dikejutkan lagi dengan bunyi congkak tersebut dari bilik yang sama. Apabila Sufiah pergi melihat, dilihatnya seorang tua sedang bemain congkak tersebut. Semakin lama peristiwa yang berlaku semakin pelik dan menyeramkan sehingga pada malam ketiga kedua-dua anaknya telah hilang dan Sufiah didapati tidur di siling bilik. Pak Tua, penduduk paling lama di kampung itu telah pergi ke rumah tersebut untuk menyelamatkan keluarga Kazman dan mencari Ely dan Lisa.

Apakah sejarah sebenar banglo tersebut dan dapatkan Sufiah diselamatkan serta berjayakah Ely dan Lisa ditemui semula. Segalanya bakal terungkai dalam sebuah lagi filem seram terbitan Metrowealth (MIG), CONGKAK.

-cDapee-

No comments: