Tuesday, September 30, 2008

Ketupat Palas...

Assalamualaikum..

Salam Ramadhan ke-30, hari nie merupakan hari terakhir kita berpuasa dan esok seluruh umat Islam akan menyambut Syawal dan berhari raya. Alhamdulillah, kita berjaya mengharungi Ramadhan sekali lagi tahun ini dan esok merupakan hari kemenangan bagi kita semua yang telah berpuasa selama sebulan di bulan Ramadhan. Syukur kepada Allah SWT diatas setiap limpah kurnianya..

Bagi mereka-mereka yang pulang beraya di kampung tentu seronok kan? Ermmm cD biasa la, orang KL, saban tahun beraya juga di KL... Suasananya tetap meriah coz semua sanak saudara cD juga merupakan orang KL... Bukan itu saja, kebiasaannya rumah cD menjadi tumpuan sanak saudara di Hari Raya coz mak & abah cD merupakan fav dikalangan saudara mara terutamanya anak-anak saudara dowang... Mak ngan Abah memang ramah, coz tu semua orang selasa ngan dowang... x caya tanya Abang eQ, sebab tu tetiap taun 3/4 kali dia bertandang... oopssss

Daun palas yang telah dibuka...

Tetiap taun menjadi satu kemestian bagi family cD untuk masak Ketupat Palas dan rendang ayam... Menu nie memang laris di pagi raya, x sampai tengahari habis semuanya... Mak cD orang utara, so memang ketupat palas adalah satu kemestian dan kepakaran mak.. cD la yang selalu jadi mangsa untuk membuka dan membalut daun palas nie... leceh tau... (nie pun cD lari kejap, nak update blog katanya..) Ketupat palas nie memang sedap tapi nak menyediakannya amatlah leceh, makan masa katanya... Memula kena buka daun palas tu dulu, buang segala habuk yang ada dan balut mengikut bentuknya... Ketupat palas nie menggunakan beras pulut, x macam ketupat biasa yang gunakan beras... tu yang special tu.. Pulut dimasak bersama santan dan masak sehingga separuh saja, kira mentah ler... kemudian pulut tersebut akan dimasuk dan dibalut menggunakan daun palas tadi.. Lepas dah balut ngan daun palas, pulut tu akan dikukus hingga masak... Tu dia prosesnya.. rumit n leceh kan, tapi semua tu da jadi kebiasaan bagi cD dan keluarga setiap menjelang Syawal..

pic tengah tu adalah daun palas yang belum dibuka lagik...

Ermmm panjang lebar cD celoteh, k ler nak sambung wat keje sket... maybe lepas raya pertama cD akan update story-story raya lak, tunggu ehhh...

p/s: Selamat Hari Raya, Maaf Zahir & Batin, sudi-sudilah bertandang ke teratak buruk cD kalau nak rasa ketupat palas.. Muahh muahh kat pp..

-cD

14 comments:

budleee said...

oooh

nak kirim boleh tak :D

RizaL said...

tima kasih sbb jemput datang ke teratak buruk cD... :)

amirul usheruff dzulkarnain said...

motip...simpan sket untuk gue...

kin said...

Lor si cD & famili rupa nyer yg wat ketupat palas di Hari Raya... Nanti leh ajar kak kin masak yg ni 'ek...

huhuhu

Hidney said...

oooo ni lah ketupat palas yang reel cakap ucuk amik kat google tu ek? ampun banyak banyak ucuk. reel tak tau pon. hehehe jangan marah ek. nanti reel ikat pakai daun palas kang

you are now in my zone said...

wah keputat!!! ;)

eQbalzack said...

teratak buruk cD adalah tempat yg sesuai utk curahkan perasaan...betul tak?

p/s: suka dok tepi sungai tu...banyak anak2 ikan kannn...

-cD- said...

Nak kirim pe budlee? salam or ketupat? huhuhu.. bole guna perkhidmatan pos laju kew?

-cD- said...

sama-sama zal, cD jemput pun coz tau zal x leh datang... jauh katanya kan... oopssss

-cD- said...

Acap... sowie da abis ler, abg eQ sental semuanya... wah wah wahhh sakan berkaraoke ehhh..

-cD- said...

Ajarkan kak kin?? bole saje... bile kak kin wat open house ehhh?

-cD- said...

x marah ucuk pun... coz paham hari2 ucuk sentiasa dibayangi oleh google kan? opppsss, matilah cari bahan kat google last minit katanya...

-cD- said...

Daun jer nuar.... masa tu x siap lagi.. kekeke

-cD- said...

seswai curah perasaan katanya ehh abg eQ... curah kat sape pun tatau... skang x yah cari cD lagi, leh curah kat mak n abh lak... oopssss.