Wednesday, August 11, 2010

Pesta Pantun Ramadhan...

Salam Ramadhan buat semua, harap-harap dapat dimanfaatkan bulan yang mulia ini dengan mempertingkatkan amal ibadat. Jangan hanya dapat penat, lapar dan dahaga sahaja.. bataskan pergaulan, kaburkan pandangan, tulikan pendengaran dan bisukan perbualan buat seketika. Jelaskan pandangan dengan menatap kitab suci, bisikan ke telingan alunan ayat-ayat suci dan basahkan bibir dengan bacaan Al-Quran. InsyaAllah, amalan yang mulia akan diterima.

Sempena menyambut Ramadhan Al-Mubarak ini, cD dengan rasminya membuka tirai pesta pantun untuk kesekian kalinya.. hahahahh. Mari kita lihat calon-calon yang berani menyahut cabaran kali ini. Pantun pembuka dari cD;

Langit Mendung Gelap Benua
Anak Bulan Sembunyi Cahaya
Salam Ramadhan Buat Semua
Sebulan Lagi Kita Raya

Pantun Ucuk:
Tak sampai sehari kita puasa
Perut berbunyi minta diisi
Banyakkan amalan bertambah pahala
Moga Ramadhan kita diberkati

Sori lambat reply, hehe
(x pe cuk, janji reply..)

Pantun Kerol Kapal:
Langit mendung gelap benua
Anak bulan sembunyi cahaya
Salam Ramadhan untukmu jua
Baru puasa dah nak pikir raya?

(cisss sempat melaser...)

Pantun Zizi:
Tirai shaaban melabuh senja
Ramadhan datang menyembuhkan luka
Balas SMS ok sahaja
Kalau berani belanjalah berbuka.

(Arghhhh terkena lagi...)

Puntun Hanie:
Terbang merpati berpasang-pasang
Terbang hinggap di dahan merbau
Selamat berpuasa wahai sayang
Siang nanti jangan curi makan tau

hahaha.. mabok baca buku, baru dapat reply
(nak exam baru cari buku?)

Pantun Boy Gaga:
Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama cD gebu seorang..

hahaha, selamat berpuasa :)
(ermm mabok ke apa boy nie? Pantun x siap....)

Pantun Abang Dafi:
Pandan dilayur tekat diambal
Disulam pakis kuntun setanggi
Ramadhan disyukur ibadat diamal
Salam manis meruntun dihati

Ada berani hujung rangkap setiap wording pembayang sama ngan wording maksud?
(mati x terjawab...)

Pantun Ngah:
Raya tetap akan menjelma
Ramadhan yang dirindu sudahpun tiba
Utamakan ibadat tambahkan pahala
Moga mendapat berkat dariNya

Pantun Doney:
Bangun sahur makan laksa
Tadi dah announce esok puasa...

Maaf zahir batin ye..
(hahahah simply siti sangat)

Pantun Yanie:
Jarang bersua bukannya lupa
Dalam ingatan teringat selalu
Bulan Ramadhan menjelang tiba
Mohon ampunkan salah silapku

Amacam pantun ku?
(ermmm boleh laaa, hahaha)

Pantun Abang E:
Esok sudah bulan puasa
Eh bukan datang bulan ka?

(Motif?????????)

p/s: Tahniah pada yang berani menyahut cabaran, yang lain2 walaupun tidak membalas pantun terima kasih atas kiriman sms Salam Ramadhan kamoo semua buat cD.. Muahh kat pp.

-cD-

9 comments:

ezam said...

laaaaa awat tak kabor nk masok dalam belog.....kolo taw sah2 akan balas dengan sms berbunga2 chenta lagik....

hiks~

-cD- said...

sudahhhhhhhhh..
kantoi datang bulan kan. hahahha

W. Hidney said...

siapa yg menang challenge pantun ni? ngeee

-cD- said...

Ermm semua yg berani menyahut cabaran adalah pemenang, termasuklah ucuk gak..

hahaha..

Boy said...

owh.. boy gaga tempat ke-5
hadiah berupa baju raya & duit raya

hehehe pantun x siap aaa mentor x abes ajar

-cD- said...

ermm baju raye lama ade beberapa pasang.. nak kaler pe? hahaha

duit raye 50sen mmg dah disediakan untuk boy.. hahhahah

h a n i e said...

nape dekat hani pantun jd PUNTUN???
waaaaaaaaaaa....ini tidak adil!

:P

-cD- said...

Alaaa pasan je ehh. hahahah

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

terlambat komen : hehehe...pantun ku muncul gak di sini...mabeles....